Список форумов Форум сайта «Глобус Беларуси» Форум сайта «Глобус Беларуси»
Основной проект — “Глобус Беларуси
 
 FAQFAQ   ПоискПоиск   ПользователиПользователи   ГруппыГруппы   РегистрацияРегистрация 
 ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВходВход 

Магілёў. Зьнішчэньне гістарычнай забудовы.
На страницу Пред.  1, 2, 3
 
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов Форум сайта «Глобус Беларуси» -> Наполнение “Глобуса Беларуси” -> Хроника разрушения белорусских памятников
Предыдущая тема :: Следующая тема  
Автор Сообщение
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 03 Jun 2015, Wed, 17:26    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

zmej писал(а):
Дык а дзе ж дзядзька Антось?... А аднаўленне бернардзінаў і Пакроўскай царквы?
Трэба ж інфармаваць грамадзкасць і мінкульт неяк...


"дзядзька Антось" абяцаў зараз падключыцца.

Адносна - "Трэба ж інфармаваць грамадзкасць і мінкульт неяк..."

Так "мінкульт" - самыя першыя даведаліся аб гэтым, яшчэ ў лютым, але ні хто дажа не наведаў Магілеў - а, зараз паведамілі, што "запланавалі прыехаць у трэцім квартале"... калі усе ўжо зрабілі!

Stas писал(а):

Обращения абсолютно во все государственные структуры, чтобы это остановить (а так же в Министерства и Генпрокуратуру Республики Беларусь) ни к чему не привели!


Прабачце памыліўся, як раз ня ўсе яшчэ зрабілі -

Stas писал(а):

В дальнейшем планируется построить коммерческий центр и парковку около него, а так же сквозную дорогу через это парк.
И, что это за городской парк получится со сквозной дорогой через него?
Как будто центр города и без этой дороги мало загазован?







Генплан развития города Могилева.

http://www.ljplus.ru/img4/v/i/viktuss/genplan.jpg

Сейчас похожая ситуация происходит и с реконструкцией моста через Днепр, стоимость которого будет составлять столько же, сколько и строительство нового моста, а транспортная проблема так и останется не решенной, потому, что хоть и расширится проезжая часть моста и подъезды к нему, но дальше улица Пионерская из-за существующей застройки останется такой же узкой, а на выезде с моста на перекрестке будет стоять светофор.
Чем это ускорит транспортный поток - не понятно?

И, это называется проектное решение 21 века, хотя уже давно и везде стараются строить не регулируемые развязки, чтобы увеличить проходимость транспортного потока.

Хотелось бы разобраться, чем вызваны такие проектные решения?
Ведь, речь идет об абсолютно очевидных вещах...


Яшчэ плануецца падняць (засыпаць грунтам) усю тэрыторыю Падмiколля на 1,5-2 метры ў вышыню (як бы ў якасцi супраць павадкавых мерапрыемстваў), а на самой справе, каб можна было будаваць дарогi i аб'екты капiтальнага будаўнiцтва.

Вось, якiм гэты парк можа атрымацца...
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
zmej



Зарегистрирован: 30.01.2013
Сообщения: 50

СообщениеДобавлено: 09 Jan 2016, Sat, 0:12    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Тема получила развитие:

В период с 09 января по 02 февраля 2016 года на общественное обсуждение вынесен «Детальный план центральной части г.Могилева с проектом регенерации исторической зоны. Корректировка. Этап 2. Западная часть проектируемого района».
http://mogilev.gov.by/ru/v-gorispolkome/25928-izveshchenie-o-provedenii-obshchestvennogo-obsuzhdeniya-ob-ekta-detalnyj-plan-tsentralnoj-chasti-g-mogileva-s-proektom-regeneratsii-istoricheskoj-zony-korrektirovka-etap-2-zapadnaya-chast-proektiruemogo-rajona.html

В этом детальном плане- попытка городских властей узаконить:
1. Транспортную развязку и магистраль "Гражданская" в неисследованной исторической зоне днепровских посадов.
2. "Застолбить" места торгово-развлекательных центров и многоуровневых паркингов в исторической прибрежной зоне.
3. Наскоро нарисованный парк в зоне Покровского посада без полной регенерации существенных элементов исторической застройки.

Это только то что сразу бросилось в глаза.

Просьба к неравнодушным следить за публикациями на сайте http://pomniki.budzma.org и при появлении там конкретно сформулированных замечаний и предложений по этому ПДП, направлять их в горисполком.

И будем надеяться что нас услышат.
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Valery Zeliazei



Зарегистрирован: 01.02.2011
Сообщения: 1455
Откуда: Mensk

СообщениеДобавлено: 09 Jan 2016, Sat, 12:58    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

***

Последний раз редактировалось: Valery Zeliazei (08 Nov 2016, Tue, 18:47), всего редактировалось 1 раз
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Отправить e-mail
zmej



Зарегистрирован: 30.01.2013
Сообщения: 50

СообщениеДобавлено: 12 Jan 2016, Tue, 0:41    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Сапраўды, гісторыя паўтараецца, відаць каб мы нарэшце штось зразумелі) Але спадзяюся, як кажуць, Tempora mutantur, et nos mutamur in illis. Бо мы жывем зараз і маем сістэму (хай сабе не лепшую), праз якую можам паўплываць на падзеі.

Таму прапаную сачыць за працэсам па вышэй азначаных спасылках і, па з'яўленні інфармацыі, даслаць патрэбныя лісты ў выканкам.
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
zmej



Зарегистрирован: 30.01.2013
Сообщения: 50

СообщениеДобавлено: 16 Jan 2016, Sat, 0:03    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Вынікі нарады зацікаўленых і распрацоўшчыкаў ПДП з прадстаўнікамі БДТАП:
http://pomniki.budzma.org/news/mahilyowskaye-shkolishcha-pyerspyektyvy-rehyenyeracyi

Але трэба і ад грамадзян лісты дасылаць з дакладнымі і лагічнымі абгрунтаваннямі ўласных заўваг.
Асабіста я планую даслаць)
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 21 Jan 2016, Thu, 6:26    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Грамадскае аб’яднанне “Беларускае добраахвотнае таварыства аховы помнікаў гісторыі і культуры”
http://pomniki.budzma.org/news

Ці адродзіцца традыцыя магілёўскага барока?



У Магілёве праводзяць грамадскае абмеркаванне аб’екта: “Будаўніцтва комплексу будынкаў з аднаўленнем Свята-Пакроўскай царквы з рэстаўрацыяй і музеефікацыяй падмуркаў званіцы з добраўпарадкаваннем прылеглай тэрыторыі па вуліцы Вялікая Грамадзянская». Заказчыкам выступае Свята-Мікольскі жаночы манастыр.Эскізная праектная прапанова была распрацавана спецыялістамі Беларускага добраахвотнага таварыства аховы помнікаў гісторыі і культуры. Менавіта гэтыая праца становіцца лаўрэатам ХІ рэспубліканскага конкурса на лепшы архітэктурны праект ў намінацыі “рэстаўрацыя”. Прапанова была распрацавана на падставе комплексных навуковых вышуканняў і прадугледжвала аднаўленне царквы ў традыцыях магілёўскай архітэктурнай школы 17 – пач. 18 стст.
Па матэрыялах эскізнай прапановы, архітэктурны праект, стадыя “АР”, распрацаваны ААТ “Магілёўграмадзянпраект”. Дадзеная распрацоўка прадугледжвае аднаўленне царквы ў выглядзе пасля перабудовы 1863 – 66 гг., калі ў выніку праведзеных прац былі знішчаны арыгінальныя рысы мясцовага магілёўскага барока, рэгіянальнага архітэктурнага стылю, які ў Магілёўскім Падняпроўі выкрышталізаваўся ў 17-м ст., а ў 18-м. з земляў Магілёўшчыны мясцовымі майстрамі быў прынесены на землі Кіеўшчыны і левабярэжнай Украіны, дзе стаў асновай для фарміравання так званага мазепінскага барока. Нават Барталамэа Растрэлі выкарыстаў матывы магілёўскага дэкору пры ўзвядзенні Успенскага сабору ў Смаленску.
Магілёўскі адметны архітэктурны стыль характэрызуецца крыжова-купальнай планіроўкай цэркваў, яруснымі франтонамі, якія былі дэкараваны нішамі. Такія франтоны выконвалі функцыю сімвалічных вынасных вулічных іканастасаў, традыцыя гэта ў Беларусі практычна страчана, але гэтая ўнікльная з’ява да нашага часу бытуе на тэрыторыі Украіны, захаваліся роспісы нішаў і ў Смаленску, на франтоне галоўнага фасаду Успенскага сабора. Калісці цэрквы арыгінальнай маглёўскай школы былі распаўсюджаны ад Оршы і практычна да Быхава. У дадзены момант захавана толькі Свята-Мікольская царква ў Магілёве.
Аднаўленне Свята-Пакроўскай царквы ў стылістыцы магілёўскай рэгіянальнай школы барока – гэта не толькі адраджэнне страчанага архітэктурнага аб’екта, гэта адраджэнне культурнай з’явы, гэта адраджэнне традыцыі архітэктуры, генэзіс якой можна прасачыць яшчэ з часоў рэнесансу, з пач. 16 стагоддзя. Гэта праява еўрапейскага дойлідства, якое прыйшло да нас з Любліншчыны, а далей праз Вільню, Мінск на падняпроўскія землі, дзе ў Магілёве, трансфармавалася пад уплывам мясцовых культурных традыцый і нарадзіла ўнікальны стыль, які пазней распаўсюдзіўся далёка за межы Беларусі.
Грамадскае абмеркаванне праектнай прапановы ААТ “Магілёўграмадзянпраект” па аднаўленню царквы з завяршэннем франтонаў і даху ў класічным стылі будзе праведзена Магілёўскім гарвыканкамам у перыяд з 23 студзеня па 16 лютага 2016 года. Экспазіцыя праекта будзе размешчана з 1 лютага 2016 у холе Магілёўскага гарвыканкама па адрасе: вул.Першамайская, 28а. Заўвагі і прапановы па рэалізацыі праекта накіроўваюцца ва ўпраўленне архітэктуры горадабудаўніцтва гарвыканкама. З умовамі грамадскага абмеркавання і графічнымі матэрыяламі праекта можна пазнаёміцца на сайце Магілёўскага гарвыканкама па наступнай спасылцы
http://mogilev.gov.by/ru/v-gorispolkome/25985-izveshchenie-o-provedenii-obshchestvennogo-obsuzhdeniya-ob-ekta-svyato-pokrovskoj-tserkvi.html
21.01.2016 г. у Магілёўскі гарвыканкам будзе перададзена для разгляду і ўдзелу ў грамадскім абмеркаванні і праектная прапанова Беларускага добраахвотнага таварыства аховы помнікаў гісторыі і культуры, якая прадугледжае аднаўленне не толькі аб’ёму царквы, але і аднаўленне ўнікальнай культурнай з’явы – дэкору франтонаў і форм завяршэння даху царквы ў магілёўскім стылі, менавіта тых яскравых рысаў, якія і стварылі адметнасць магілёўскай праваслаўнай культавай архітэктуры ў 17 – пач. 18-га ст. Ад вынікаў абмеркавання залежыць адраджэнне практычна знішчанай традыцыі, адраджэнне страчанага культурнага ланшафту Магілёва, стварэнне пазітыўнага турыстычнага іміджу горада над Дняпром.
Не заставайцеся ўбаку, прымайце ўдзел у грамадскім абмеркаванні. Рабіце выбар, карыстаючыся не лакальнымі імгненнымі інтарэсамі, а дбаючы пра будучыню, якая можа быць збудавана пры ўмове захавання і адраджэння нашай спадчыны. Магілёў мае станоўчы вопыт адраджэння архітэктурных помнікаў. Амаль дзесяць год таму была адноўлена ратуша. І горад адразу змяніў свой твар, стаў іншым, стаў лепшым, больш прывабным. Давайце супольна зробім так, каб аднаўленне Свята-Пакроўскай царквы стала чарговым крокам па аднаўленні страчанага гістарычнага аблічча Магілёва, калісці аднаго з самых значных і прыгожых беларускіх гарадоў. Свята-Пакроўская царква – гэта агульны скарб, і нам рабіць выбар, ці стане адроджаны помнік сапраўдным нацыянальным скарбам.

http://pomniki.budzma.org/news/tsi-adrodzicca-tradycyya-mahilyowskaha-baroka



Праектная прапанова Таварыства



Праектная прапанова “Магілёўграмадзянпраекта”

Русскоязычный перевод текста статьи -

Сможет ли возродится традиция могилевского барокко?


В Могилеве проводят общественное обсуждение объекта: "Строительство комплекса зданий с восстановлением Свято-Покровской церкви с реставрацией и музеефикацией фундаментов колокольни с благоустройством прилегающей территории по улице Большая Гражданская». Заказчиком выступает Свято-Никольский женский монастырь. Эскизное проектное предложение было разработано специалистами Белорусского добровольного общества охраны памятников истории и культуры. Именно эта работа стала лауреатом ХI республиканского конкурса на лучший архитектурный проект в номинации "реставрация". Предложение было разработано на основании комплексных научных изысканий и предусматривало восстановление церкви в традициях могилевской архитектурной школы 17 - нач. 18 вв.

По материалам эскизного предложения, архитектурный проект, стадия "АР", разработанного ОАО «Институт «Могилевгражданпроект». Данная разработка предполагает восстановление церкви в таком виде, какой она стала после ее перестройки в 1863 - 66 гг., Когда в результате проведенных работ были уничтожены оригинальные черты местного могилевского барокко, регионального архитектурного стиля, который в Могилевском Поднепровье возник в 17-м веке, а в 18-м. с земель Могилевщины местными мастерами был перенесен на земли Киевщины и левобережной Украины, где стал основой для формирования так называемого "мазепинского" барокко. Даже Бортоломео Растрелли использовал мотивы могилевского декора при возведении Успенского собора в Смоленске.

Могилевский отличительный архитектурный стиль характеризуется крестово-купольной планировкой церквей, ярусными фронтонами, которые были декорированы нишами. Такие фронтоны выполняли функцию символических выносных уличных иконостасов, традиция эта в Беларуси практически утрачена, однако это уникальное явление до нашего времени бытует на территории Украины, сохранились росписи ниш и в Смоленске, на фронтоне главного фасада Успенского собора. Когда-то церкви оригинальной могилёвский школы были распространены от Орши и практически до Быхова. В данный момент сохранилась только Свято-Никольская церковь в Могилеве.

Восстановление Свято-Покровской церкви в стилистике могилевской региональной школы барокко - это не только возрождение утраченного архитектурного объекта, это возрождение культурного явления, это возрождение традиции архитектуры, генезис которой можно проследить еще со времен ренессанса, нач. 16 века. Это проявление европейского зодчества, которое пришло к нам с Люблинщины, а дальше через Вильнюс, Минск на поднепровские земли, где в Могилеве, трансформировалось под влиянием местных культурных традиций и родило уникальный стиль, который позже распространился далеко за пределы Беларуси.

Общественное обсуждение проектного предложения ОАО «Институт «Могилевгражданпроект» по восстановлению церкви с завершением фронтонов и кровли в классическом стиле будет проведено Могилевским горисполкомом в период с 23 января по 16 февраля 2016 года. Экспозиция проекта будет размещена с 1 февраля 2016 в холле Могилевского горисполкома по адресу: ул.Первомайская, 28а. Замечания и предложения по реализации проекта направляются в управление архитектуры градостроительства горисполкома. С условиями общественного обсуждения и графическими материалами проекта можно ознакомиться на сайте Могилевского горисполкома по следующей ссылке
http://mogilev.gov.by/ru/v-gorispolkome/25985-izveshchenie-o-provedenii-obshchestvennogo-obsuzhdeniya-ob-ekta-svyato-pokrovskoj-tserkvi.html

21.01.2016 г. в Могилевский горисполком будет передано для рассмотрения и участия в общественном обсуждении и проектное предложение Белорусского добровольного общества охраны памятников истории и культуры, которое предусматривает восстановление не только объема церкви, но и восстановление уникального культурного явления - декора фронтонов и форм завершения крыши церкви в могилевском стиле, именно тех ярких черт, которые и создавали особенность могилевской православной культовой архитектуры 17 - нач. 18-го вв. От результатов обсуждения зависит возрождение практически уничтоженной архитектурной традиции и утраченного культурного ландшафта Могилева, создание позитивного туристического имиджа города над Днепром.

Не оставайтесь в стороне, принимайте участие в общественном обсуждении. Делайте выбор, пользуясь не локальными мгновенными интересами, а заботясь о будущем, которое может быть построено при условии сохранения и возрождения нашего наследия. Могилев имеет положительный опыт возрождения архитектурных памятников. Почти десять лет назад была восстановлена ратуша. И город сразу изменил свое лицо, стал другим, стал лучшим, более привлекательным. Давайте сообща сделаем так, чтобы восстановление Свято-Покровской церкви стало очередным шагом по восстановлению потерянного исторического облика Могилева, когда-то одного из самых значимых и красивых белорусских городов. Свято-Покровская церковь - это наше общее сокровище, и от нашего выбора зависит, станет ли возрожденный памятник настоящим национальным сокровищем.


Извещение о проведении общественного обсуждения объекта
15.01.2016 11:35
МГИК Извещение о проведении общественного обсуждения объекта: «Строительство комплекса зданий с восстановлением Свято-Покровской церкви с реставрацией и музеефикацией фундаментов колокольни с благоустройством прилегающей территории по ул.Большая Гражданская в г.Могилеве»

Организатор: Могилевский городской исполнительный комитет (далее – Могилевский горисполком).
Адрес: 212030 г.Могилев, ул.Первомайская, 28а,
тел/факс (80222) 226702, 224158
Е-mail: uamgik1@rambler.ru
Заказчик: Свято-Никольский женский монастырь в г.Могилеве Могилевской епархии Белорусской Православной Церкви (Белорусского Экзархата Московского Патриархата)

Информация об объекте:
Земельный участок площадью 0,6 га расположен в районе ул.Большая Гражданская в г.Могилеве. Эскизным проектом предусмотрено восстановление и новое строительство Покровской церкви, колокольни, входной брамы, приходского дома и свечной лавки. Также предусмотрено благоустройство и озеленение территории, строительство подъездов и парковки.

Порядок проведения общественного обсуждения
Общественное обсуждение будет проведено Могилевским горисполкомом в период с 23 января по 16 февраля 2016 года.
Экспозиция проекта будет размещена с 01 февраля 2016 г. в холле Могилевского горисполкома по адресу: ул.Первомайская, 28а. Замечания и предложения по реализации проекта направляются в управление архитектуры градостроительства горисполкома.

В общественном обсуждении могут участвовать физические лица, их объединения, юридические лица. Во время проведения общественного обсуждения проекта участники общественного обсуждения вправе направлять организатору (управление архитектуры и градостроительства Могилевского горисполкома) письменные или электронные замечания и предложения (адрес: 212030 г.Могилев, ул.Первомайская, 28а; е-mail: uamgik1@rambler.ru).

Замечания и предложения граждан в обязательном порядке должны содержать ФИО гражданина, адрес его места жительства или места работы (учебы), личную подпись гражданина (кроме электронных обращений); юридических лиц -наименование юридического лица, его место нахождения, ФИО руководителя, личную подпись руководителя, заверенную печатью юридического лица.

Замечания и предложения от общественности принимаются в период проведения общественного обсуждения и рассматриваются на архитектурно-градостроительном совете, формируемом Могилевским областным исполнительным комитетом.

Презентация проекта участникам общественного обсуждения состоится 25 января 2016 г. в 14.00 в здании Могилевского горисполкома (ул.Первомайская, 28 а, 3-й этаж, каб. 320).

По всем возникающим вопросам связываться с организатором тел.: 224158, 228607.

http://mogilev.gov.by/ru/v-gorispolkome/25985-izveshchenie-o-provedenii-obshchestvennogo-obsuzhdeniya-ob-ekta-svyato-pokrovskoj-tserkvi.html
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 05 Feb 2016, Fri, 7:42    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

В Могилеве дорожные строители при расширении Пушкинского проспекта на левом берегу Днепра обнаружили хорошо сохранившийся фундамент Троицкой церкви.


Фото Радио Могилев

Приход Троицкой церкви был основан в ХVI веке, деревянная церковь известна с ХVIІ века. С 1792 года могилевское предместье Луполово украсила каменная Троицкая церковь, которая находилась почти на самом берегу Днепра. Окончательно церковь была разрушена в 1950-е годы.

«Позавчера бульдозер случайно зацепил фрагмент фундамента. Были вызваны археологи, в частности Игорь Александрович Марзалюк был на месте уже позавчера вечером. Тут же подняли всех заинтересованных лиц горисполкома, которые отвечают за сохранение историко-культурного наследия», — рассказал БелаПАН директор Музея истории Могилева Алексей Батюков, который принял участие в волонтерских работах по очищению от грунта фундамента церкви.






Ранее считалось, что на месте Троицкой церкви впоследствии была проложена автомобильная дорога, ставшая Пушкинским проспектом. Однако, как отмечает Батюков, возможно, дорога проходит там, где была колокольня при храме.




Троицкая церковь на старых фотографиях

«У нас есть немецкие аэрофотоснимки 1941 года. Там точно будет видно, где находилась колокольня», — сказал директор музея, отметив, что этот вопрос еще необходимо изучить.


Аэрофотоснимок Могилева, сделанный 7 августа 1941 года.
Троицкая церковь обозначена полупрозрачным кругом


Сопоставление современной местности Могилева с местностью времен начала войны.
Иллюстрация ilichev

Строительные работы по расширению Пушкинского связаны с проходящей реконструкцией моста через Днепр. Согласно проекту, рядом должна появиться велосипедная дорожка, которая, как теперь оказалось, стала бы проходить как раз по обнаруженному фундаменту.

Сейчас волонтеры освобождают фундамент от грунта и дерна. Они намерены огородить его от дорожно-строительных работ, заявил БелаПАН один из волонтеров. При расчистке фундамента ими обнаружены несколько костей человеческого черепа. Волонтеры заявили о находке правоохранительным органам. На место выезжали сотрудники милиции, Следственного комитета, эксперты. О том, когда жил человек, чьи кости были найдены рядом с фундаментом, должна ответить экспертиза.

«Сейчас актуальная задача — ходатайствовать перед управлением коммунального строительства горисполкома, чтобы изменили проект ради сохранения фундамента. Есть возможность сохранить фундамент, музеефицировать его и восстановить храм», — уверен директор Музея истории Могилева.

В свою очередь глава Могилевской городской организации «Таварыства беларускай мовы» Олег Дьячков, также принимающий участие в волонтерской работе, считает, что наиболее оптимальным вариантом было бы создать уменьшенную копию Троицкой церкви, которая была построена в стиле классицизма.

Читать полностью: http://naviny.by/rubrics/society/2016/02/04/ic_articles_116_190912/

В Могилеве при проведении работ по расширению дороги около моста через Днепр были обнаружен фундамент Свято – Троицкого храма

03 февраля 2016 года (Среда)

В Могилеве при проведении работ по расширению дороги Пушкинского проспекта около моста через Днепр были обнаружен фундамент Свято – Троицкого храма. До сего времени оставалось загадкой точное место нахождения этой церкви, которая была построена в 1810 году и уничтожена в 50-е годы 20-го столетия. Предполагаемые координаты храма были установлены, используя данные немецкой аэрофотосъемки 1942г., о чем были информированы строители, занимающиеся дорожными работами.

На месте находки начались археологические раскопки под руководством д.и.н. Марзалюка И. А.

0_955b0_9d319429_orig
0_955b1_1fa77608_orig
троицкая церковь

З гісторыі Троіцкай царквы ў Магілёве

М. Шымукенус, краязнавец



На левым беразе Дняпра, насупраць гістарычнага цэнтра Магілёва, знаходзіліся дзве часткі горада — сотні: Лупалаўская і Зарэцкая ці Троіцкая (Траечча). На тэрыторыі Зарэцкай сотні размяшчалася Троіцкая царква, якая ў ХVІ – пачатку ХХ стагоддзяў вызначала жыццё гэтай часткі горада. Дакладна невядома калі ўзнікла царква, даследчыкі часцей выкарыстоўваюць дату — 1590 год. У той час Троіцкая царква была драўлянай і хутчэй за ўсё невялікай. У гэтай царкве адбыўся кур’ёзны выпадак. Святар царквы Святой Троіцы Павел Грыгарэвіч напісаў скаргу магілёўскаму магістрату на сваіх прыхаджан – мяшчан Траечча. Аднойчы вернікі аднялі ключы ў святара і абвясцілі, што аддаюць царкву другому папу Аўдзею Цішковічу, якога прасілі адслужыць вячэрню. Святар палічыў гэты ўчынак за абразу і несправядлівасць, спасылаўся на тое, што служыць у царкве правам дзедзічным (спадчынным), яшчэ дзед яго Самуйла Іванавіч быў тут папом. Бурмістр і радцы паслалі на Траечча “слугу мескага” Пятра Мітковіча для расследавання дадзенага факта. Высвятлілася, што мяшчане былі незадаволены паводзінамі святара, быццам ён не паважаў прыхаджан і не жадаў да іх прыслухоўвацца. Грыгарэвіч заяўляў, што не ад мяшчан атрымлівае грошы, а ад каралеўскай улады, што царква з’яўляецца яго ўладаннем. Неабходна заўважыць, прыхаджане Троіцкай царквы былі не простымі людзьмі, сярод іх шмат багатых гандляроў і рамеснікаў, бурмістраў і радцаў. Яны жадалі самі вызначаць сваё рэлігійнае жыццё. Таму святару прыходзілася служыць у не простых умовах. Магістрат памірыў прыхаджан і папа, на пэўных умовах. Прыхаджане згадзіліся прыняць назад Грыгарэвіча, толькі каб ён не быў “пыхлівым і гордым”, на ўмовах пажыццёвага ўладання. Невыпадкова, што поп прасіў абавязкова запісаць гэта рашэнне ў судовыя кнігі магілёўскага магістрата. Падзеі 1590 года сведчылі аб перамозе жыхароў Зарэцкай сотні над клірам Троіцкай царквы. З гэтага дакумента бачна, што царква існавала ўжо ў сярэдзіне ХVІ стагоддзя, прыхаджанамі з’яўляліся мяшчане Траечча і жыхары сяла Оніскавічы [1, с. 496 — 498].

У канцы 1595 года Магілёў захапіў атрад казакаў на чале з Севярынам Налівайка. У каралеўскім лісце, ад 4 траўня 1596 года, указвалася, што войска Налівайкі спаліла 7 цэркваў, у тым ліку і Троіцкую [12, с. 71].

У 1596 годзе падпісана Берасцейская ўнія, праваслаўныя храмы ператваралі ва ўніяцкія. Гісторыя распаўсюджвання ўніяцтва – гэта працэс супрацьборства праваслаўнай і ўніяцкай цэркваў. У 1618 годзе магілёўскія месцічы не пусцілі ў горад уніяцкага архіепіскапа Іосафата Кунцэвіча, за гэты учынак зачынілі праваслаўныя цэрквы ў Магілёве, сярод якіх згадвалася і Троіцкая царква [12, с. 71].

Адкрыццё Троіцкай царквы ў 1633 годзе, згодна з загадам караля Уладзіслава ІV, звязана з трагічнай падзеяй. У праваслаўнага насельніцтва Магілёва вялікай павагай карысталася свята Троіцы. Раніцай, у дзень Пресвятой Троіцы, праваслаўныя вернікі спяшаліся ў царкву на богаслужэнне. Жадаючых пераправіцца праз Дняпро было шмат і паром перавярнуўся, патанула значная колькасць людзей. Хадзілі чуткі, быццам уніяты падрэзалі канаты парома. Праўда, у адным з дакументаў гэта падзея адносіцца да 1635 года [11, с. 20].

Ёсць звесткі пра Троіцкую царкву і ў часы вайны Рэчы Паспалітай з Расіяй (1654 – 1667 гады). У 1654 годзе Магілёў захапілі рускія войскі. Гетман Януш Радзівіл не змог вызваліць горад, вясной па яго загаду спалілі Задняпроўе, у тым ліку і Троіцкую царкву. У часы Паўночнай вайны (1700 – 1721 гады) паміж рускімі і шведамі Задняпроўе не было спалена і Троіцкая царква ўцалела [12, с. 71 — 72].

Дакладнае месцазнаходжанне Троіцкай царквы ў ХVІ – ХVІІІ стагоддзях вызначыць цяжка. Справа ў тым, што царква у вышэйзгаданы перыяд была драўлянай, некалькі разоў перабудоўвалася, спальвалася ў войнах, зноў аднаўлялася ў новых месцах. Перашапачаткова царква знаходзілася на тэрыторыі паміж сучаснымі лядовым палацам і ДК “Хімвалакно”. Апошняя Троіцкая царква знаходзілася ў тым месцы, дзе заканчваецца мост цераз Дняпро і пачынаецца праспект Пушкіна (з боку горада).

Пасля пажара 9 снежня 1792 года, жыхары Траечча сталі будаваць новую мураваную царкву. Па звестках супрацоўніка НГАБ З. Яцкевіча царква закладзена не пазнее 1794 года. У 1810 годзе Троіцкая царква асвечана і пачала сваю дзейнасць. Будынак царквы быў мураваным, а пры ёй знаходзілася драўляная званніца. Дах і купал царквы пакрылі жалезам, на купале жалеза замянілі ў 1844 годзе. У 1871, 1888, 1895 і 1901 гадах Троіцкую царкву рамантавалі. Царква Святой Троіцы была халоднай ці летняй, таксама існавала невялікая цёплая (зімовая) царква ва імя Раства Богародзіцы, якая знаходзілася пад званніцай. Зімовая царква фактычна была паўразбураннай і таму ў 1864 годзе пачалі будаваць новую. Пабудаваў новую царкву гомельскі мяшчанін Ціхон Семёнавіч Разанаў у 1865 годзе, на грошы атрыманныя ад дзяржавы за перадачу часткі зямлі пад шашу, а таксама за кошт духоўнага ведамства. Асвечана гэта царква 21 лістапада 1864 года епіскапам Яўсевіем як царква Срэтення Гасподня, перабудована ў 1885 годзе [4, а.1 – 1 адв; 9, а. 3; 9].

Царква Святой Троіцы ў канцы ХІХ стагоддзя не выдзялялася арыгінальнасцю, выглядала даволі звычайна. Мясцовыя святары пастаянна сачылі за станам царкоўных пабудоў, наймалі майстроў, якія бялілі і штукатурылі сцены, перакрывалі дах, красілі купала. Абодве царквы былі белага колеру, з галубымі купаламі. Над уваходам у Троіцкую царкву знаходзілася ікона Госпада Бога Саваоха са Святым Духам, у выглядзе галубка. Маёмасць царкоўная складалася з 2 паціраў, 2 сасудаў, 1 діскаса, 10 перамен святарскага адзення, 3 дыяканскіх сціхара, 10 сурветак для абрадавых патрэб [4, а. 1 – 1 адв.].

Мелася і царкоўная бібліятэка, у 1898 годзе налічвалася ўсяго 34 кнігі рэлігійнага зместу і 36 кніг духоўнага накіраваннасці. З 1858 года пачалі складаць і захоўваць прыходныя, а з 1856 года расходныя кнігі. Усе кнігі былі прашнураваны, з пячаткай. Захоўваліся ведамасці кашальковых грашовых сум, таксама тут трымалі і фінансавыя сродкі. З 1832 года пачалі весці і захоўваць метрычныя кнігі з запісамі аб нараджэнні, шлюбе і смерці. Спавядальныя запісы пачалі складаць з 1849 года, а з 1839 года вобыскныя запісы (звесткі пра шлюб, маладых, іх бацькоў і сведкаў). Добрая факталагічная база дакументаў Троіцкай царквы захавалася і дайшла ў значнай стэпені да нашага часу [3, а. 1; 4, а. 2].

Цікава прасачыць прыбыткі і выдаткі кліра Троіцкай царквы. З даўніх часоў прыхаджане і рэлігійныя дзеячы ахвяравалі царкве розныя каштоўнасці: грошы, упрыгажэнні, зямлю і г. д. Так, у 1691 годзе беларускі епіскап і намеснік Сільвестр Валчанскі завяшчаў царкве Святой Троіцы 20 залатых. У 1858 годзе прыхаджанка Марыя Яцутіна завяшчала царкве 70 рублёў срэбрам, а ў 1862 годзе мяшчанка Крысічова ахвяравала 50 рублёў. Магілёўскі мешчанін Стэфан Бутома завяшчаў Троіцкай царкве сенакосных лугоў 4 дзесяціны 564 сажняў зямлі. Пастаянны прыбытак прыносіў продаж свечак. Напрыклад, у студзене 1858 года прададзена 2 фунта свечак на суму 2 рублі. Таксама збіралі грошы кружкамі на святы. Так, на свята Святой Троіцы ў маі 1858 года сабралі 2 рублі 86 капеек, а ў маі 1864 года 10 рублёў 52 капейкі. Троіцкая царква здавала ў арэнду землі і лугі, за гэта атрымлівалі грашовыя сумы. Напрыклад, у лістападзе 1867 года ўзялі 3 рублі за арэнду зямлі ад мяшчаніна Антона Лабякова [2, с. 421; 3, а. 1; 6, а. 2; 8, а. 21 адв.].

Улады прымушалі Троіцкую царкву збіраць грошы на розныя грамадзянскія патрэбы. Так, у 1902 годзе 31 снежня сабралі на карысць Гроба Гасподня 15 капеек, а на патрэбы японскай місіі 20 капеек. На распаўсюджванне праваславія паміж язычнікамі Расійскай імперыі сабралі 15 капеек. Нават збор сродкаў для патрэб таварыства ратавання на водах таксама быў абавязкам царквы, прыхаджанне ахвяравалі ўсяго 10 капеек. [7, с. 11 адв.]

Выдаткі царква мела таксама вялікія, неабходна было утрымліваць царкоўную маёмасць у добрым стане і шмат чаго купляць і рамантаваць. Так, у чэрвене 1856 года служыцелі Троіцкай царквы набылі 10 яшчыкаў вуголля ў селяніна памешчыка Гартынскага Савы Фёдарава за 60 капеек. У красавіку 1860 года за складанне новага зруба плотніку Калужскай губерніі селяніну Філіпу Казлову заплатілі 25 рублёў. Яўрэю Абраму Жытомірскаму за ўнутранны рамонт царквы ў чэрвене 1860 года аддалі 10 рублёў. Расходавала Троіцкая царква многа грошаў, невялікія прыбыткі не дазвалялі кліру Троіцкай царквы поўнасцю вырашаць шматлікія фінансавыя праблемы. Таму ў канцы ХІХ – пачатку ХХ стагоддзяў Троіцкая царква выглядала малапрыкметнай рэлігійнай установай, якіх на Беларусі налічваліся сотні [8, а. 23].

Троіцкая царква мела пэўную колькасць зямлі, якая з цягам часу памяншалася, у сувязі з будаўніцтвам Нова – Чарнігаўскай шашы. У 1898 годзе, па плану землямера Маеўскага, пры царкве налічвалася каля 7 дзесяцін зямлі, як прыдатнай, так і непрыдатнай. На гэтай зямлі размяшчаліся дамы святара і дзяка, а таксама агароды. Яшчэ 6 моргаў сенакоснай зямлі насупраць Буйніч належыла Троіцкаму прычту. Акрамя зямлі ў межах горада, царква мела шмат ворыўнай зямлі ў маёнтках памешчыка Сянажэцкага, асабліва каля вёскі Палетнікі. У 1852 годзе ўсе гэтыя землі перайшлі дзяржаве, таму штогод прычту Троіцкай царквы выплачвалася 7 рублёў 53 капейкі [3, а. 1; 4, а. 1 – 1 адв.].

Па штату праваслаўнай царквы 1844 года Троіцкай царкве дазвалялася мець святара і дзяка (з 1873 года псаломшчыка). Захаваліся звесткі пра святароў Троіцкай царквы. З 1851 па 1889 гады святаром на Траеччы з’яўляўся Іосіф Пятровіч Кернажыцкі, які пражыў 75 гадоў. Цікавы жыццёвы лёс гэтага чалавека. Ён закончыў магілёўскае духоўнае вучылішча ў 1837 годзе, быў настаўнікам духоўнага вучылішча ў Гомеле, а потым служыў у Буйнічах пры царкве Раства – Багародзіцы і пры дзявочым манастыры, а пазней святаром Федароўскай царквы Рагачоўскага павета. Яго жонку звалі Аляксандра, яны мелі дачку Марыю і сына Канстанціна. Да 1851 года дзякам і панамаром тут служыў Мікалай Кашмарэвіч, а пасля яго смерці Дзмітрый Самініч, які з’яўляўся зяцям Кашмарэвіча [3, а 1 — 2].

Значны ўклад у жыццё праваслаўнага насельніцтва Траечча ўнёс святар Пятро Львовіч Бруевіч, які служыў тут з 1889 года па пачатак ХХ стагоддзя. Бруевіч 1859 года нараджэння, закончыў Магілёўскую духоўную семінарыю, працаваў законавучыцелям у розных народных вучылішчах, з 1889 года стаў святаром Троіцкай царквы. Праосвяшчэнным Сергіем ён узнагароджан набедраннікам у 1892 годзе, а у 1894 годзе прызначан памочнікам благачыннага. У памяць царстваванія імператара Александра ІІІ Бруевіч атрымаў срэбраны медаль на Андрэўскай ленце ў 1896 годзе, а праз год выбраны членам праўлення Магілёўскай духоўнай семінарыі. Яго жонкай была Сафія Львоўна, яны мелі дзяцей: Пятра, Надзею, Георгія, Міхаіла і Паўла. З 1858 года дзякам Троіцкай царквы з’яўляўся Леў Якушэвіч, а ў 1862 годзе Пятро Паслаўскі і Флор Тышкевіч. У 1864 годзе дзякам служыў Павел Піотух, а з 1868 года Іван Андрыцкі. Найбольш вядомым служыцелям Троіцкай царквы быў Міхаіл Рыгоравіч Свідэрскі, які пачаў тут працаваць дзякам з 1871 года, ён меў некалькі падзяк ад вышэйстаячых святароў і таксама ў 1896 годзе атрымаў медаль на Андрэеўскай ленце. Цікавы выпадак адбыўся са Свідэрскім у 1886 годзе, за удзел у венчаніі недазволенным законам, ён цэлы месяц знаходзіўся ў затачэнні ў Аршанскім манастыры [4, а. 2 адв. – 3; 7, а. 11 адв.].

З даўніх часоў прыхаджане Троіцкай царквы выбіралі старасту — грамадскага кіраўніка, які вырашаў розныя гаспадарчыя і фінансавыя пытанні. Сярод стараст Троіцкай царквы можна нагадаць: Спірідона Яцутіна, Сямёна Агеева, Афанасія Шкеля. Пры царкве дзейнічаў папячыцельскі савет [4, а. 4 адв; 8, а. 9 адв.].

Да Троіцкай царквы адносіліся жыхары Траечча і Грабянёва, захаваліся лічбы аб насельніцтве. Так, у 1898 годзе ў межах горада пражывала прыхаджан — 301 чалавек, а на Грабянёва — 382 чалавекі і адпаведна ў 1903 годзе 346 і 473 жыхароў. Фактычна гэтыя лічбы сведчаць аб насельніцтве Траечча і Грабянёва. Такім чынам, Троіцкая царква з’яўлялася цэнтрам жыцця праваслаўнага насельніцтва Троіцкай сотні горада Магілёва і спачатку вёскі Оніскавічы, а потым Грабянёва [4, а. 6 адв.; 5, а. 6 адв.].

Крыніцы і літаратура:

ИЮМ. – Вып.7. – Витебск, 1876. – с. 496 – 498.
ИЮМ. – Вып. 9. – Витебск, 1878. – с. 421.
НГАБ, ф. 2324, воп. 1, спр. 3, а. 1 – 2.
НГАБ, ф. 2324, воп. 1, спр. 7, а. 1 – 6 адв.
НГАБ, ф. 2324, воп.1, спр. 16, а. 6 адв.
НГАБ, ф. 2324, воп. 1, спр. 18, а. 2 – 31.
НГАБ, ф. 2324, воп. 1, спр. 28, а. 11 адв.
НГАБ, ф. 2324, воп. 1, спр. 29, а. 1 – 32 адв.
НГАБ, ф. 2324, воп. 1, спр. 74, а. 1 – 6 адв.
Фонд З. Яцкевіча.
Хроника белорусского города Могилёва, Москва, 1887, с. 20
Шымукенус М. З гісторыі Магілёўскага Задняпроўя. Шляхі Магілёўскай гісторыі. Зборнік прац удзельнікаў ІV Міжнароднай навуковай канфрэнцыі “Гісторыя Магілёва: мінулае і сучаснасць”, Магілёў, 2005, с. 69 – 74.

http://mogeparhia.by/2016/02/03/v-mogileve-pri-provedenii-rabot-po-rasshireniyu-dorogi-okolo-mosta-cherez-dnepr-byili-obnaruzhen-fundament-svyato-troickogo-hrama/
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
alexBel



Зарегистрирован: 01.02.2011
Сообщения: 800
Откуда: Могилев

СообщениеДобавлено: 05 Feb 2016, Fri, 22:00    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

я как-то искал там хоть намеки на его наличие, но не нашел никаких следов, а позже вычитал предположение, что на фундаменте этого храма стоит одна из опор "Пушкинского" моста, оказывается - все-таки сохранился!)))
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Отправить e-mail Посетить сайт автора
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 10 Jul 2017, Mon, 19:46    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

"Такім чынам з-за абыякавасьці абаронцаў магілёўскай гістарычный спадчыны ў 21м стагодзьдзі, у мірны час была зьнішчаная найстарэйшая (будынак датуецца пачаткам 19ст.) арыгінальная мураваная сінагога, адна з 3х найбуйных у горадзе. Сінагога якая перажыла рэвалюцыю, барацьбу з рэлігіяй, вайну, была зьнішчаная з-за абыякавасьці Магілёва да сваёй гісторыі."

В Могилеве на месте будущего парка в Подниколье снесли дореволюционное здание

29 августа 2016 года











TUT.BY
Дореволюционное здание на улице Большой Гражданской в Могилеве снесли 26 августа. Оно было последним целым аутентичным зданием на исторической территории поселения евреев в районе Школище, сказал председатель общественной организации «Таварыства беларускай мовы» в Могилеве Олег Дьячков.
Фото: Анжелика Василевская, TUT.BY
Три года назад горисполком решил благоустроить Подниколье и разбить здесь большой полноценный городской парк. Историческая территория поселения евреев также входила в территорию по наведению порядка. Власти решали, что делать с двумя дореволюционными кирпичными зданиями по улице Большая Гражданская, 13. Одно из них — бывшая синагога, памятник архитектуры под охраной государства, — приглянулось инвестору: его теперь реконструируют и сделают ресторан.
Двухэтажное здание по соседству долгие годы пустовало. Речь о его сносе власти города завели около года назад: инвесторов не было, как и денег у города на его реконструкцию. Председатель общества охраны памятников истории и культуры Антон Астапович тогда с сожалением констатировал, что здание в свое время не внесли в список историко-культурных ценностей, поэтому власть может принять любое решение в отношении здания.

Читать полностью: https://news.tut.by/society/509891.html







Давид Олег Лисовский
09 июня 2017 года

"Нядаўняя знаходка, якая вельмі сапсавала мне настрой.
У жніўні 2016 года на вуліцы Грамадзянскай быў зьнішчаны будынак, пра які
НІВОДНЫ
краязнаўца ці гісторык ня ведаў яго арыгінальнага прызначэньня. Існавалі гіпотэзы, што гэта магла быць габрэйскай пачатковая школа (хэдэр), ці можа йешыва. Але ніхто не мог з упэўненасьцю сказаць, ці гэтыя гіпотэзы наогул адносяцца менавіта да гэтага будынка. Таму ніхто не быў супраць, каб яго выдалілі са сьпісу каштоўнасьцей і зраўнялі з зямлёй.
----—
Пакуль я пару месяцаў таму выпадкова не вычапіў высокаякасны скан вядомага здымка Школішча, з якога яскрава высьвятлілася, што будынак быў вялікай сінагогай.
----—
На здымку яскрава бачна, што левая (усходняя) частка будынка была вялікай залай, з высокімі арачнымі вокнамі, якую відаць у 30х падзялілі на 2 паверхі. Вокны заклалі, і больш ніхто не мог здагадацца пра першапачатковы выгляд і прызначэньне будынка.
----—
Такім чынам з-за абыякавасьці абаронцаў магілёўскай гістарычный спадчыны ў 21м стагодзьдзі, у мірны час была зьнішчаная найстарэйшая (будынак датуецца пачаткам 19ст.) арыгінальная мураваная сінагога, адна з 3х найбуйных у горадзе. Сінагога якая перажыла рэвалюцыю, барацьбу з рэлігіяй, вайну, была зьнішчаная з-за абыякавасьці Магілёва да сваёй гісторыі."

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1031245227011086&set=pcb.1442335089182148&type=3&theater
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 10 Jul 2017, Mon, 21:25    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Магілёўскія краязнаўцы не абаранілі падмурак старога дому. На ім пабудавалі сьметніцу
https://www.svaboda.org/a/28594275.html



У Магілёве зьнішчаны падмурак старога дому, які баранілі мясцовыя краязнаўцы. Цэглу зь яго скарысталі на падсыпку пляцоўкі пад кантэйнэры для сьмецьця. Помнік даўніны перашкаджаў рабіць на Падмікольлі парк.

Летась, каб абараніць падмурак ад будаўнікоў, краязнаўцы вымушаныя былі выклікаць міліцыю. Амаль год падмурак не краналі. Яго абаронцы спадзяваліся, што рэшткі старой камяніцы пакінуць у спакоі, але сёньня высьветлілі, што іх не засталося.



«Гэтак паволі Падмікольле страчвае прыкметы свайго даўняга мінулага, — камэнтуе сытуацыю краязнаўца Леанід Платоненка. — Зьнішчаюцца цяпер падмуркі грамадзянскай забудовы XVII-XVIII стагодзьдзяў. Па ўсёй пляцоўцы, дзе пракладзеныя ходнікі, вывернутая на паверхню старая цэгла. Прыкра, што за ўсім, што на Падмікольлі адбываецца, пасіўна назірае грамадзтва».



У вайну шчыльна забудаванае Падмікольле пацярпела ад бамбаваньня. Раней на Школішчы (яшчэ адна старая назва мясьціны) сялілася гарадзкая знаць. Да сёньняшняга дня ацалелі адзінкі старых будынкаў і падмуркі камяніцаў, па якіх пракладаюцца ходнікі.

Разам з помнікамі археалёгіі цярпіць і экалёгія мясьціны. Падчас падрыхтоўкі да пракладкі ходнікаў быў зьнішчаны падлесак і пашкоджана каранёвая сыстэма тутэйшых вязаў. Дрэвы сохнуць, што дае падставы іх сьпілоўваць.

Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 10 Jul 2017, Mon, 21:41    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой



У Магілёве згарэў помнік архітэктуры XIX стагоддзя
http://nn.by/?c=ar&i=192197




У Магілёве згарэў помнік архітэктуры XIX стагодзьдзя. Стары будынак не эксплюатаваўся з 2006 году і пакрысе разбураўся. Два дзясяткі гадоў таму ў ім месьціўся выцьвярэзьнік.

Прычыны пажару высьвятляюцца. Паводле абласнога ўпраўленьня Міністэрства надзвычайных сытуацыяў, пажарам зьнішчана 100 квадратных мэтраў даху і 50 квадратных мэтраў перакрыцьцяў. Пацярпелых няма. Паведамленьне пра пажар паступіла пасьля 22 гадзін вечара.

Нутро часткі будынка, дзе быў выцьвярэзьнік, выгарала цалкам. Дах зьнішчаны над усёй будынінай. Са сьцяны зьнікла шыльда, што будынак — помнік архітэктуры.



Будынак, у якім быў пажар, з тыльнага боку

Паводле мясцовай жыхаркі Натальлі, якая выйшла на вуліцу пачуўшы сырэны, пажарам быў ахоплены ўвесь будынак. Пажарныя змагаліся з полымем да шасьці гадзінаў раніцы.



Старшыню абласной рады Таварыства аховы помнікаў гісторыі і культуры Ўладзімера Краўчанку ня дзівіць, што стары будынак у цэнтры гораду на вуліцы Лазарэнкі згарэў.

На гэтай вуліцы, кажа ён, знаходзіцца квартал старых камяніцаў у занядбаным стане. Абаронца мясцовай даўніны адзначае, што Таварыства неаднаразова патрабавала ад чыноўнікаў, каб яны перадалі гэтыя будынкі «хоць каму-небудзь дзеля якойсьці гаспадарчай дзейнасьці».



«Аднак уладзе важная сама тэрыторыя, якую яны плянамерна зачышчаюць, а помнікі архітэктуры ім перашкаджаюць», — выказвае свой погляд на праблему Ўладзімер Краўчанка.

«Я не зьдзіўлюся, — адзначае ён, — калі высьветліцца ў ходзе сьледзтва, калі яно будзе распачатае, што будынак умысьля быў падпалены».

Паводле Ўладзімера Краўчанкі, будынак, пакуль у ім быў выцьвярэзьнік, належаў абласному ўпраўленьню ўнутраных спраў Магілёўскага аблвыканкаму. Затым яго перадалі магілёўскім камунальнікам.





Такім дом быў да пажару

«Захадаў, каб абараніць будынак, камунальнікі не рабілі. Ён стаяў і чакаў вырашэньня свайго лёсу. Скончылася ўсё пажарам», — падсумаваў Краўчанка.

Сёлета ў Міжнародны дзень помнікаў і гістарычных мясьцін карэспандэнт Свабоды пабываў у будынках на вуліцы Лазарэнкі. У тым, што згарэў, былі расчыненыя дзьверы. У будынку рэзка пахла цьвільлю ды зьляжалым бытавым сьмецьцем, столь паабвальвалася. У пакоях гаспадарылі бяздомныя.





У Міжнародны дзень помнікаў і гістрычных мясьцін на будынку яшчэ была ахоўная шыльда. Цяпер яе няма

Дамы з ахоўнымі шыльдамі добра праглядаюцца з вышыні транспартнай разьвязкі. На фасадах боўтаюцца рэшткі выцьвілай банэрнай сеткі. У 2007 годзе занядбаныя будынкі хавалі за ёю ад Аляксандра Лукашэнкі, калі той наведаў горад для адкрыцьця новай транспартнай разьвязкі з мостам цераз Дубравенкаўскі яр. Банэрную сетку пажар не крануў. Цяпер яна боўтаецца на будынку са згарэлым дахам.





http://nn.by/?c=ar&i=192197
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 10 Jul 2017, Mon, 22:05    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой




В Могилеве на Крупской горело историческое здание


20 июля 2016 в 17:44
TUT.BY
В Могилеве на улице Крупской горело историческое здание. Пожарным удалось спасти двухэтажную постройку 1908 года. Сгорели лишь крыша и чердак, сообщили в МЧС.

Сообщение о возгорании поступило в 15.07. С огнем пожарные справились в течение часа. Людей в здании не было, ремонтные работы в нем не производились. Известно, что в марте 2016 года здание выкупила минская строительная фирма.
В годы Первой мировой войны горевшее здание штаба и примыкающее к нему пожарное депо использовались для размещения отдельных органов ставки царя Николая Второго.
Причина пожара устанавливается...


Читать полностью: https://news.tut.by/accidents/505063.html


Бомжи и бытовой оккультизм. Как мы торопились «увидеть, пока не развалилось» историческое здание посреди Могилева — и опоздали
https://realt.onliner.by/2016/08/29/mogilev-21

Сегодня будет отличный пример того, как мы опоздали — всего недели на три. Нашли удивительное место — заповедный уголок удалого бардака и безразличия, с любовью созданный посреди Могилева, под носом у горожан и начальства. Здание пережило царя, две революции, три войны и советскую власть, но не пережило современных бомжей и нелюбопытных чиновников — недавно загорелось от обиды. Нашими экскурсоводами по остаткам былой роскоши стали местные хулиганы — это интересней, чем некоторые специалисты на окладе. Всегда выбирайте хулиганов.
Цель нашего путешествия сегодня — старый штаб, который будто бы входил в инфраструктуру царской ставки во времена Первой мировой. В отличие от других наших исторических «забросов», расположен он не где-нибудь в «радиоактивных джунглях», а прямо посреди города. Пока ехали, поспрашивали про это место у попутчиков — жителей Могилева. Крутят головами: «Не, не в курсе. А где у нас такое?»

Могилевчанин Василий Алешин — один из немногих, кто переживает за судьбу исторического здания. Успел сфотографировать его до пожара. Это последний снимок «до». А может, и единственный.



…Мы почти на месте. Очень быстро, боясь опоздать, вертим головами среди последних фрагментов советского военного городка. Несколько красивых, но убитых домов с милитаристским декором когда-то были заселены офицерами и вольнонаемными. Теперь здесь тоже кто-то живет. Снесут ведь, не поморщатся: ветхое жилье… Из-под разбитого асфальта выглядывает озорная булыжная мостовая.

Тут остатки остатками погоняют. Остатки кирпичных ворот, которые когда-то вели в военную часть, отделаны остатками плитки. Раньше к ним был пристроен КПП, его остатки еще угадываются. Прочие кирпичи в процессе стихийной конверсии могли уйти кому-то на гараж или чтобы засыпать дорожную яму.

Судя по всему, эту территорию давно используют как исторически сложившуюся и почти узаконенную свалку. Девочка, размахнувшись на манер олимпийцев, отработанным движением мечет в кусты мусорный мешок. Похоже, тут так принято.

Вглубь ведет аллея старых лип. Среди заваленных мусором зарослей прогуливается молодежь. Куда-то пошли гуськом бомжи с котомками. Их провожают голодным взглядом виноградные улитки размером с теннисный мячик. Благодать.

— Днем не страшно, а когда темно и токсикоманы, так мы тут не гуляем, — местная жительница Даша при свете дня не боится ни людей, ни исполинских моллюсков.

Старый штаб из последних сил подмигивает нам выбитыми окнами через просветы в зелени. Он ждал нас больше века, терпел. А перед самым нашим приездом не выдержал, загорелся.



«19 июля в 15:07 поступило сообщение о густом дыме в здании 1908 года постройки по улице Крупской, 1. Пожар ликвидирован в 19:00. Огнем уничтожены крыша и чердачные перекрытия на площади 500 квадратных метров. Пострадавших нет»
Детей тут хватает: окрестности царского штаба — отличное место для игр. Когда спрашиваешь, что случилось 19 июля, школьники принимают информированный и загадочный вид. Говорят, гореть здание начало в четырех местах. Впрочем, тут сколько детей — столько версий, даже больше.



Вокруг здания разбросаны головешки и шифер — результаты недавней борьбы с огнем. Увесистые чугунные гвозди в обгорелых вековых балках тускло блестят гранями — почти без коррозии, будто только с наковальни. Ручная работа, такие не хочется выпускать из пальцев.



— «19 июля в 15:07 поступило сообщение о густом дыме в здании 1908 года постройки по улице Крупской, 1, — позже продиктовали нам сводку в облуправлении МЧС. — Пожар ликвидирован в 19:00. Огнем уничтожены крыша и чердачные перекрытия на площади 500 квадратных метров. Пострадавших нет».

Местные говорят, что горел чердачный утеплитель, по нему огонь, видимо, распространился на всю крышу (впрочем, предположения есть разные). Вместе с современным шифером сгорели и древние балки. Теперь внутренности открыты осенним дождям и снегу.

Из одноэтажной постройки у штаба доносятся голоса. Идем на звук. Щурясь от солнца, из сумрака один за другим появляются несколько пацанов и девчонка. Оказывается, у них там что-то вроде закрытого клуба.

— В этом здании раньше вроде бы «пожарка» была, а теперь — мы! — дети показывают свои владения.

— Но тут же, наверное, бродят всякие пьяницы — не боитесь?

Старший из пацанов, Сашка, смеется:

— Пусть они боятся.


Перед одноэтажной пристройкой советских времен рассыпаны старые фотографии, какие-то нежные письма.

Дети говорят, что после пожара приходили люди в форме, осматривали место происшествия, всех опрашивали. Но потом жизнь вернулась в спокойное русло. «Детский городок» продолжает функционировать в штатном режиме.





В основном здании пытаемся угадать, в каком помещении что находилось. Экскурсоводы гадают вместе с нами:

— Тут, наверное, солдаты спали… А здесь их командир сидел. Тут решетки — возможно, это оружейная комната. А может, просто бухгалтерия или касса, где зарплату выдавали…

Под обоями стена оклеена старыми газетами. Сашка с неподдельным любопытством старается разобрать буквы в «Советской Белоруссии» за 30 июля 1982 года. (А вы говорите, молодежь не читает бумажных газет!)

— «Восстание рабочих и крестьян нашей страны в 1923 году…» — текст обрывается, оставив нас гадать, о каком таком восстании идет речь. Александр впечатлен: — Во, можно историю учить по обратной стороне старых обоев!

«Говорят, военный городок кому-то продали недавно. Хотят что-то делать тут. Так, наверное, снести крышу — это же дорого. Да и надо много бумажек всяких, раз вы говорите, что это исторический памятник. Проще, чтобы она сама нечаянно сгорела…»
Спортзал на втором этаже нынче напоминает бассейн: как пожарные залили его из своих рукавов, так вода и стоит, вниз не просачивается.



Самый маленький из ребят, Костя, пошире раскрыв глаза, показывает оккультные рисунки и какие-то важные изречения на стенах:

— Смотрите! Это, наверное, сатанисты.

В прорехе, обрамленной обугленными стропилами и царскими гвоздями, романтично светится конденсационный след самолета — как символ светлого будущего или тщетности надежд, по желанию.


— Говорят, военный городок кому-то продали недавно. Хотят что-то делать тут. Так, наверное, снести крышу — это же дорого. Да и надо много бумажек всяких, раз вы говорите, что это исторический памятник. Проще, чтобы она сама нечаянно сгорела, — у пацанов своя житейская логика.





Эти поцарапанные экскурсоводы в резиновых сланцах будут похлеще иных штатных специалистов, которые что-то твердят по скачанному в интернете путеводителю. Хоть ты в штат бери и назначай зарплату. Впрочем, подозреваю, все будет иначе.

По данным спасателей, здание не эксплуатировалось с 2004 года. Наши гиды утверждают, что в одной из комнат видели надпись «С новым, 2005 годом!», но это помещение выгорело. Вообще же, добиться информации о том, какие службы и когда здесь располагались, оказалось не слишком просто.

Звоню в краеведческий музей Могилева. Мужской голос не то чтобы пронизан заинтересованностью:

— Ой, мы не знаем, что там такое.

— Так краеведение же…

— Обратитесь лучше в горисполком.

Разговор с исполкомом тоже не слишком ладится:

— Обратитесь лучше в музей. Не совсем понимаю, о чем речь. Нет, по телефону не скажем, приходите. Или напишите запрос… Кому продано здание? Не помню.

На самом деле этот серьезный набор объектов несколько лет мучительно выставляли на аукционы. Наконец, в марте «объекты бывшего военного городка по улице Крупской» купила минская компания. В комплект входят: двухэтажный штаб площадью 2066,6 кв. м, 3 кирпичных пожарных депо, внешние водопроводная и канализационная сети, 37 деревьев. Покупатель сообщил о намерении создать здесь деловой центр с магазинами и офисами, срок сдачи — декабрь. Опубликовали предварительные эскизы того, как это место может выглядеть. Сейчас призывают инвесторов вложиться в проект.




Насчет декабря — затея, конечно, дерзкая. Но, возможно, в этом есть смысл: с виду разруха и пожарище, но стены вроде крепкие, ни раствор, ни кирпичи почему-то не выкрашиваются. А гвозди в головешках — те вообще как новые.


Все же впоследствии в музее посоветовали человека, который может что-то знать про здание.

— На этом месте до Первой мировой располагался мортирный дивизион, — рассказал краевед Леонид Плоткин. — В 1908 году штаб дивизиона занимал несколько комнат. Вероятно, часть здания была казармой. С началом войны мортирный дивизион убыл на фронт, так что, вероятнее всего, здание сначала пустовало. А потом, при появлении в Могилеве ставки, возникли проблемы с размещением многочисленных частей и служб, поэтому, думаю, здание было задействовано, но как конкретно, не знаю. После 1917 года на этой территории тоже размещались артиллерийские части и склады. После Великой Отечественной — артиллерийская база, после распада СССР — база хранения вооружений. Тогда на прилегающей территории стояли не только орудия, но и БМП, и БТРы. В советское время в двухэтажном здании располагались и клуб, и библиотека, и множество других служб. На самом деле военных там было немного, несколько десятков. Работали в основном вольнонаемные. Это было целое производство. Что касается «пожарной части», то у военных просто имелась своя пожарная команда, которой и были отведены одноэтажные здания.

Возможно, у причастных к этой пахнущей жареным истории возникнет теперь предсказуемое желание что-нибудь запретить, огородить, назначить крайних. Крайних назначить, безусловно, необходимо. Вот бы это еще помогло спасти исторический памятник.

https://realt.onliner.by/2016/08/29/mogilev-21
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Stas



Зарегистрирован: 28.11.2014
Сообщения: 121
Откуда: РБ

СообщениеДобавлено: 15 Jun 2018, Fri, 18:56    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Снос исторической гражданской застройки в историческом Центре города Могилева -этих зданий больше нет на улице Ленинской!
Чтобы их сохранить надо было сделать и отправить документы на придание статуса памятника истории и культуры! Всего-то...!!!

На этом месте будет строится - Просветительский центр для детей и молодежи с детским садом и школой местного благотворительного культурно-просветительского фонда «ОР Авнер» Как правило, в состав центров входят школа, детский сад, бесплатная столовая, синагога и небольшая гостиница. Просветительские центры являются не только местом обучения детей. Они проводят, в том числе благотворительные, мероприятия для пожилых людей еврейской национальности, там же на время останавливаются религиозные туристы, посещающие могилы предков и места бывшего проживания в рамках ностальгического туризма.
https://mogilevnews.by/news/24-04-2018-15-30/50161

Несмотря на рекомендации Министерства культуры:
"Историческая часть города Могилева, сохранившая фрагменты средневековой планировки и элементы регулярных планов конца XVIII - первой пол. XIX века, а также историческую застройку, складывавшуюся на протяжении XVII - XIX веков и первой пол. XX века, содержит в себе черты преемственности при формировании центральной части города и имеет безусловную историческую ценность, а также обладает определенным потенциалом в части дальнейшей регенерации утраченных качеств городской среды."







Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Показать сообщения:   
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов Форум сайта «Глобус Беларуси» -> Наполнение “Глобуса Беларуси” -> Хроника разрушения белорусских памятников Часовой пояс: GMT + 3
На страницу Пред.  1, 2, 3
Страница 3 из 3

 
Перейти:  
Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете голосовать в опросах
Вы не можете вкладывать файлы
Вы можете скачивать файлы